Gå med i HV eller inte?

Det är glädjande att se att försvaret väcker intresse och fler anmäler sig till Hemvärnet. Även fast jag är överårig och Truppåren gör sig påminda i ryggen och spåren av många års civilt skrivbordsjobb syns på midjemåttet så har jag övervägt att att anmäla mig till HV. Även om jag inte längre klarar att storma och ta höjder, släpandes på granatgevär och RA145 så har jag en del andra användbara kunskaper idag.

Men när jag gjort min moralisk/etiska analys kommer jag till samma slutsats som när jag slutade för mer än 15 år sedan, Att gå med i frivilligförsvaret innebär att jag stöder den förda politiken.

Då köpte jag inte talet om långtbortistandoktrinen och alla andra idiotpåhitt som NBF. I dag har vi politiker som inte inser allvaret eller ignorerar det förändrade politiska läget och vi har en ÖB och försvarsledning som genom att acceptera den beslutade politiska inriktningen de facto stöder politiken som innebär ett oförsvarat Gotland och ingen ny kursinriktning. Jag menar inte att ÖB ska låta storma riksdagshuset utan han har valet att höja rösten, avgå eller gå till historien som en ny Hjalmar Rechnitzer eller en Kristian Laake. Tyvärr finns det nog villiga som är beredda att ta hans plats och senare få en politisk belöning som generaldirektör eller annan chefsbefattning i ett landsting som sinekur.

Jag vet att det inte är något lätt beslut att lämna ett säkert jobb när man har familj och huslån men ni som är frivilliga, säg upp er, om 20 000 hemvärnsmän slutar kommer man inte att kunna ignorera försvarsfrågan till valet i vår?. Vid en uppsägning kan man ange datum till 1/4 om man vill 😉

För att förekomma en del kommentarer så omfattas inte texten ovan av BRB 16 KAP 5 § och jag Trollar inte. Jag är inte heller ute för att kasta skit på Trupparna i FM eller HV som försöker göra det bästa av situationen, utan redovisar min åsikt om hur man kan få upp försvarspolitiken på agendan.

Jag inväntar nu motelden i min SK10 och intar Passningsalternativ 4 och sänker eldberedskapen till ”GUL” över helgerna

God Jul, Gott nytt år och God fortsättning önskar ”Krigsmakten” någonstans i Sverige

One comment

  1. Har du någonting att bidra med ska du givetvis gå med i Hemvärnet!

    För mig var hemvärnsmannaskapet under många år en protest mot den förda politiken. Efter 2000/2004 och fram till 2008/2009 var det tydligt att de som bestämde på Högkvarteret helst skulle vilja slippa hela hemvärnet och att planen var att det skulle självdö. Jag bestämde mig dock för att inte göra dem den tjänsten.

    Idag är hemvärnet i stället försvarets huvudstyrka och något försvarsministrar hänvisar till för att visa att vi har ett fungerande försvar och då kan jag förstå ditt resonemang. Jag menar dock att det är troligare att konsekvensen om alla hemvärnsmän slutade skulle bli att det militära försvaret avvecklades än att det skulle komma något gott av det.

    Hemvärnet och den kunskap som fortfarande finns hos gamla värnpliktiga och yrkesbefäl i hemvärnet ger en möjlighet att återuppbygga ett nationellt försvar och nu börjar vi se att man från centralt håll värdesätter detta. I vår bataljon pågår nu exempelvis ett försök att utbilda en granatkastarpluton med direktrekryterade gamla värnpliktiga från art/grk och även om det var 15 år sedan de utbildades så finns kunskaperna kvar och jag hoppas att försöket snart får efterföljare.

    Välkommen till Hemvärnet!

Kommentera

