Danska Fregatter och Svenska Ubåtar

Eller hur man kan bygga billigt och bra.

Dom nya Danska fregatterna av Iver Huitfeldt klass är billiga enligt europeiska mått mätt och har levererats snabbt. I denna PDF OMT-Dansh-Frigate-Programme-April-2014 Beskriver varvet hur man genomfört projektet. Genom bl.a. Projektstyrning där varvet ansvarade för skrovet och Danska FMV för vapen och att nyttja kommersiella produkter och standarder så mycket som möjligt har man fått ner kostnaderna. Man har även tagit hjälp av MAERSK som har stor vana i att bygga och driva fartyg.

Det Nederländska DAMEN bygger civila och militära fartyg och försöker där nyttja skrovtyper och erfarenheter mellan olika fartygsserier och i dom militära fartygen använder man kommersiella produkter och standarder där det går. Man har dessutom stor erfarenhet i att sätta upp produktion i andra länder, nåt som ofta är ett kontraktskrav vid större statliga beställningar. Det innebär att vi parar ihop ett företag med hög teknisk kompetens med ett företag som har stor erfarenhet av kompetensöverföring och projektledning mot utländska kunder. Min bedömning är att detta var precis vad SAAB/Kockums behöver för att öka sin trovärdighet på den utländska marknaden. Första testet blir kontrakt för nya Nederländska ubåtar.

Ny Teknik har en bra artikel om samarbetet

Annonser

4 comments

  1. Man får hoppas att det blir så, det är ju ofta får intrycket man redan i förväg bestämt att man ska köpa svenskt vilket kanske göratt incitamentet för att kostnadspressa går ned.Den nya ubåten skulle väl från början inte kosta mer än gotlandsklassen men frågan om det fortfarande är fallet?

    1. A26 planerades utifrån Långtbortistan konceptet (stor på 2000t, lång räckvidd tropikalisering, förhållandevis lite vapen, sluss för dykare) och jag är väldigt tveksam till att det är rätt ubåt för oss nu i Kalla Kriget 2.0. Den behöver minst en uppdatering till det förändrade användningsområdet (nationellt försvar) och kanske är det bättre att hela konceptet läggs på hyllan och en mindre båt i 1200 – 1500t klassen byggs istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s