Problem med NH90/HKP14 i Marinversion

NH90

Förutom dom leveransförseningar som har drabbat NH90 så har även tekniska problem lett till flygförbud under olika perioder. Man har t.ex. upptäckt problem men att motorerna måste kyla ner sig tillräckligt mellan två insatser och vid ett tillfälle utlöste man släckanläggningen enligt instruktion men det ledde till störningar i elektroniken som medförde ett okontrollerat beteende för lastramp, vindrutetorkare mm. Söker man på nätet och bl.a. på Tyska Wiki tas en mängd klagomål upp gällande t.ex. trupptransport och att man inte kan ta full last i lyftkroken.

Specifikt för Marinversionen så har man på Bla Nederländska helikoptrar fått svåra korrosionsskador efter sjöbaseringar som ledde till att man stoppade leveranserna och i Der Spiegel anges det nu att NH90 har flygförbud för insatser över bebyggt område och ”krävande insatsområden” där Östersjön ingår.

Jag är dock för snål för att köpa hela artikeln och googlat lite och det verkar som att flygförbudet härrör sig till problemen med elektroniken som uppstod i samband med utlösandet av släckanläggningen, dvs. inte specifikt Marinversionen NM90 utan samtliga i NH90 serien, problemet är troligen mer akut för Tyskland då dom bara har tre insatsberedda Marinhelikoptrar av 40+ individer.

Så vad innebär detta för Svensk del?

Inte så mycket tror jag så länge FMV och Truppen får/delar information. Tex korrosionsproblemen har redan lett till ett åtgärdsprogram och problemet med varmstarter är tydligen tekniskt dokumenterat sen 2010 och även elektronikproblemen kommer att lösas med tiden.

Den stora risken är ytterligare förseningar innan vi har HKP 14F operativ och insatsberedd med sensorer och vapen och det kan vi motverka genom att behålla vår Helikopter 10 ett tag till som Marinhelikoptrar, jag tror även att det kan vara möjligt att utrusta dom med den Hydrofon som är tilltänkt för HKP14 även om J.K Nilsson säkert har en annan åsikt om tidsramar och tekniska problem.

Tillägg: Thales FLASH SONICS Sonar Finns till NH90, MH60 och Super Puma. Det är samma sonar som är avsedd för HKP14 Men heter då Flash-S och är förbättrad för grunda vatten. Då kan vi installera Hydrofonen avsedd för HKP14 i 4st HKP10 och på det sättet få en interimsförmåga och börja träna operatörer

Länkar:

Eget blogginlägg Helikopterresurser i Fred

Navy Skipper, Att göra om samma misstag gång efter annan? om HKP10

FAZ om flygförbudet (på Tyska)

Bundeswehr om flygförbudet

Eget blogginlägg om materialproblem i Bundeswehr

HKP10

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s