Damens nya Multirole/OPV designer

Nederländska Damen har tagit fram två nya designer, den ena är Offshore Patrol Vessel 1800 Sea Axe där skrovdesignen ska ge lågt vattenmotstånd och genom att skära vågorna få liten hisseffekt, dvs bättre arbetsmiljö i svårt väder genom låg vertikal G-Belastning.  Fartyget har sitt stridsledningsrum placerat direkt i anslutning till bryggan med en rörlig skiljevägg som gör att man vid behov kan öppna upp för bättre överblick.

1800 Sea Axe

Helikopterhangaren har plats för en NH90 HKP och en UAV samtidigt och Multirolldäcket har plats för 3 containrar och en ramp för RHIB vilket gör att man snabbt kan anpassa fartyget för tex Kadettutbildning, UBJ/eskort eller sjöräddning/patrull i medelhavet.

Jag har tidigare gjort inlägg om Fartyg för internationell insats och Stödfartyg L10/MTA2000 där Sea Axe till viss del skulle kunna användas. Jag är fullt medveten om att det finns andra prioriterade hål att stoppa för Marinen som tex anskaffning av LvRb och HTM av befintliga skrov men tycker att det är viktigt att titta på hela spektrat och inte stirra i stupröret.

Sea Axe 1800

Data för OPV 1800 Sea Axe

Deplacement  1,800 ton
Längd/Bredd   85m/13,7m
Djupgående    4 m
Maxfart             25 knot
Räckvidd           5,000 NM/ 9,260 km
Uthållighet       30 dagar
Hangar l×b      19.2×6m
Flygdäck lxb     25×13.7m
Helikopter maxvikt 11 ton
Missionsspecifika Containers  3 st
9m RHIB            2 st
Besättning       46 (max60) man
Ytterligare bäddar Multirollavdelning  36 man
Multirolldäck   190 m2


Den andra designen är Crossover som är en kombination av LPD och deras Fregatter som motsvarar den Danska Absalonklassen, men som jag anser är ett nummer för stort för oss. Mer info om fartygen finns i denna PDF

Damen Crossover 131

Damen Crossover

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s