Zinkpojkar

Den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitj som fick 2015 års Nobelpris har skrivit flera böcker. Jag har nyligen läst boken Zinkpojkar och jag kan rekommendera den av flera orsaker, dels om man har ett intresse för historia och Sovjetunionens krig i Afghanistan. Men även för att den ger en inblick i den materialism och korruption, både moralisk och ekonomisk som förekom då. Man kan ganska snabbt dra paralleller till den utveckling vi ser i Ryssland idag, speciellt då jag har sett uppgifter om att det Ryska parlamentet har godkänt att man kan skicka värnpliktiga till Syrien, men även fenomen som omärkta gravar, förbud att tala om förluster, tvång att bli ”Frivillig” i Donbass mm

Vi har inte drabbats av större antal stupade i Sverige och därför är det även nyttigt som Officer att läsa mödrarnas skildringar av sin sorg, något som stärker mig i att den ”värdegrund” som jag och mina kollegor hade när vi utbildade. Den värdegrunden var att vi hade en skyldighet och rättighet att utbilda våra soldater så bra som möjligt för att maximera deras chanser i ett krig.

Boken hittar ni på nätet eller på järnvägsstationer mm, ta möjligheten att ha åtminstone en nobelpristagarbok i hyllan, köp den, läs den

Kommentera

