Värnpliktsmotstånd

Det finns lite inlägg från olika människor som av olika grunder inte vill göra värnplikten. Det gör mig inte förvånad, däremot reaktionerna emot. Jag undrar om alla ens läst inläggen innan man går till frontalattack och ställer motfrågor som ”vill du bli våldtagen av ryska soldater”?

Även om man är 16 år så har man faktiskt rätt till en åsikt och att uttrycka den, även om den kanske inte faller alla på smaken eller är väl underbyggd.

Lou Bendrots  rädsla för att få sitt sommarlov förstört kanske man bemöter bättre med en diskussion om skatter, lagar, skyldigheter samt rättigheter till bidrag och skola. Vill hon inte bära vapen så kan kan man ta en diskussion över vapenfri tjänst

Jag är född i Sverige, uppvuxen i Sverige och även om jag är stolt över det land jag kallar hem, så tänker jag aldrig någonsin döda eller dö för detta land

Men hon har rätt i detta

Jag förstår att svenskt försvar behöver bli effektivare och starkare. Ändå tjänade en bärplockare mer än en yrkessoldat i medellön 2015. Om yrkesmilitärers löneutveckling hade sett bättre ut, hade fler valt att stanna i yrket och värnplikt hade därmed blivit överflödigt.

Som avslutning kan man undra om det är bra med den selektiva värnplikten då 90% av det man läser i olika media handlar om hur diverse samhällsproblem ska lösas men väldigt få talar om effekt och konsekvenser för försvaret

 

 

Kommentera

